Onderweg naar Coffs Harbour - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu Onderweg naar Coffs Harbour - Reisverslag uit Coffs Harbour, Australië van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Coffs Harbour

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 Februari 2014 | Australië, Coffs Harbour

Surfersparadise en naar het zuiden!

Eerst moet ik even wat rechtzetten. We vertrekken niet dinsdag maar woensdag naar Hong Kong. Dagje vergist, hele planning in de war. Nog een extra dag Australië en we hebben weer zon.

De afgelopen dagen hadden we in de regio last van de Cycloon die vandaag bij Townsville naar binnen is gekomen. Drie dagen " overcast" dat is dus zwaar bewolkt en geen ruimte voor de zon. Geen regen en een aangename temperatuur van ongeveer 25 graden.

We zijn de afgelopen twee dagen aan de Goldcoast geweest, de vakantiebestemming van Australië. Waren we ervan onder de indruk ? Nee! Was het leuk? Jaaaaaa!

Wat ook leuk blijkt is het links rijden. Apart hoor. Het zit niet in ons systeem en dus moet je bij elke bocht goed nadenken. Rotondes de andere kant langs. Zeker als je wegrijdt zoek je vrijwel onmiddellijk de rechterkant van de weg op. Moet je hier niet doen! Is gevaarlijk haha! Ingrid helpt steeds mee om de goede wegkant te vinden dus dat helpt. En na een paar uur raak je uiteindelijk gewend. Ze rijden hier relaxed en niet te hard. Iedereen is beleefd en getoeter hoor je hier bijna niet..
Surfersparadise heeft geweldige stranden, heerlijke golven en veel vertier. Dus
's avonds veel mensen op straat, alle tentjes open en lekker eten en drinken. Als het zonnig is, is het strand geweldig. Voor de mensen die in februari ( Monique en Melvin) komen: er is een wereldkampioenschap "zandsculpturen maken" het gaat om het Australisch kampioenschap en een wedstrijd tussen Australië en de rest van de wereld.

Nadat we donderdagmorgen bij het zwembad hadden gelegen( lekker warm en geen zon) zijn we 's middags naar Burleigh Heads gereden, een slaperig plaatsje op 15 km van Surfersparadise. Prachtig strand met heel veel stoere surfboys en girls die de hoge golven trotseren. Machtig om te zien. We hebben er met bewondering naar zitten kijken.

Burleigh is ook bekend om haar eigen " national park" het is niet te groot en je kunt het regenwoud door via de gemakkelijke coastal route of er dwars door heen. Das wat klimmen. Tochtjes van 5 kilometer lopen met weer fantastische flora en fauna. We zijn echt natuurliefhebbers geworden en genieten hiervan. De diversiteit aan bomen en planten, de kleuren en niet te vergeten de geuren. Het park heeft ook een soort "kalkoen" die daar in het wild rondloopt. Tevens zijn deze kuikens heerlijke hapjes voor de pythons. Niet te groot dus geen gevaar voor de mens. Welke route je ook kiest uiteindelijk kom je uit bij Echo beach of Secret beach zoals de lokale bevolking het noemt. Een prachtig strandje, rustige uitloper van de zee waar je heerlijk kunt zwemmen. We hebben genoten en de middag was zo voorbij, zeker nadat we de Family Fair hadden bezocht. Dit is een leuk winkelcentrum, met naast winkels ook buiten lokale stands met verse producten.

Vandaag zijn we vertrokken uit Surfersparadise en richting Sydney gereden. We zitten nu in Coffs Harbour op ruim 550 kilometer van Sydney. We hebben zo'n 350 kilometer gereden vandaag. We volgen de Pacific Highway naar het zuiden. Dat hoort als een snelweg maar das niet helemaal waar. Er zijn vierbaanswegen, maar ook grote delen met twee banen waar niet harder dan 80km gereden mag worden. De weg voert ook langs dorpjes met prachtige namen. Hier is de snelheid 40km. Veel flitspalen en trajectcontroles. Dus rustig aan. Das ook goed want de omgeving is prachtig.

Onderweg kwamen we in een andere staat zeg maar provincie. Van Queensland (QLD) naar New South Wales (NSW) . En gelijk gaat de klok dan weer een uur vooruit. Zomaar en zonder waarschuwing. In dorp A is het 10 uur en in dorp B op 200 meter is 11 uur. Leuk met oud en nieuw! We zitten we met een tijdsverschil van 10 uur. Maar komen wel dichterbij Nederland:)

We zijn de snelweg afgegaan naar Byron Bay, een dorp op het meest oostelijke punt van Australië met een zeer bekende vuurtoren. Byron heeft prachtige stranden langs hele steile afgronden. Het dorp is een beetje een hippie dorp. Veel mensen die lekker alternatief rondlopen. Relaxed! Morgen is er weer een dag. Veel jeugd en backpackers. Gewoon een lekker plekje om te zijn en genieten van de mensen die er rondlopen. Hoogtepunt is het uitzicht van Cape Byron, de vuurtoren. Das nogal een steil stukje, maar hebben ons niet laten kennen. Auto op de parkeerplaats en lopend omhoog. Het was steil en we hoefden nog niet aan het zuurstof. Allemachtig wat een klim en wat een uitzicht. Een groot deel van de kustlijn, hele steile afgronden, machtig om te zien.

Vervolgens onze route vervolgd ( de Australiërs geven de toeristische routes heel mooi aan) en ruim 130 kilometer gereden naar Grafton. Grafton is een leuk historische plaats, gelegen aan een brede Clarence rivier ( we moesten een hele oude brug oversteken) in de Clarence Vallei. Het stadje heeft veel historische panden ( jammer van de reclamborden) en ademt een gezellige sfeer uit. Leuk om te zien dat bij het gemeentehuis twee capsules zijn begraven met berichten uit het verleden. De eerste mag in november 2021 worden geopend en de tweede in november 2121. Weer een leuk winkelcentrum vlak naast het centrum, waar de historie van de stad wordt verteld. De stad is in 1831 gesticht door een ontsnapte gevangene! Rondom de stad staan complete bossen met de jacaranda boom. In de lente gaan ze bloeien en schijnt de stad heerlijk te geuren. Grafton was echt de moeite van het bezoeken waard.

De laatste 90 kilometer naar Coffs Harbour over de Pacific Highway. Prachtige tocht langs bossen en uiteindelijk de kustlijn. Ze zijn druk met de wegen bezig dus we hebben er lang over gedaan. Net voor het donker aangekomen en ons hotelletje opgezocht. Lekker gegeten bij de Thai. Heerlijk! Thai Streetfood.

De weersverwachting voor morgen is goed. Rond de 30 graden en, als het goed is, komt onze vriend "de zon" ook tevoorschijn. Dus maar even een dagje in de rust en genieten van zon, zee en strand.

Na 8 maanden Curacao zijn we gaan houden van het warme klimaat. We missen de winter niet en sneeuw kan ons gestolen worden.

Een goed weekend toegewenst en tot het volgende verhaal. Vanuit een heerlijk Coofs Harbour: Ayo!

Bertil & Ingrid

• 02 Februari 2014 - 13:54

Niki:

Ziet er prachtig uit hoor, en leuke verhalen Bertil :)

• 03 Februari 2014 - 18:34

Moniek En Melvin:

Leuk om jullie reis vanaf de bank in Nederland te volgen. Bedankt voor de tip in Surfers Paradise!
    Mochten jullie nog andere tips hebben, dan zijn die uiteraard welkom :-) Veel plezier nog!