Van Macquirie naar Newcastle - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu Van Macquirie naar Newcastle - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu

Van Macquirie naar Newcastle

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

02 Februari 2014 | Australië, Newcastle

Coffs Harbour, Port Maquirie en nu New Castle

De laatste loodjes in Australië. We hebben er drie weken opzitten in een fantastisch land. Werkelijk prachtige natuur, aardige mensen, schoon, goed onderhouden wegennet en heerlijk eten en drinken. De immigranten uit de hele wereld hebben hun cultuur meegebracht en geïntegreerd in de Australische samenleving.
Dit deel van de reis was fantastisch.

Morgen rijden we het laatste deel en sluiten we af met nog één dag Sydney voordat we woensdag naar Hong Kong vliegen via Seoul. Sydney heeft ons hart gestolen. Een boeiende metropool, gezellig, druk en bruisend. Dus we gaan nog een dag.

We werden zaterdagmorgen wakker met een strakblauwe lucht en een heerlijke temperatuur. We hadden de avond ervoor besloten om naar Port Macquarie te rijden, een kleine 200 km. Na een lekker ontbijt bij het strand zijn we eerst, via de toeristische route, naar Sawtell gereden. Een kleine kustplaats op 15 km van Coffs Harbour. Niets bijzonders, behalve dat het een mooie kustlijn heeft. Daar zijn we naar toegegaan en het was, zoals alles hier, heel bijzonder. Mooie duinen, mooie stranden en een zee met hoge golven. We hebben een uurtje met een strandwacht gesproken. Hij heeft ons van alles verteld over getij, de stromingen en hoe je er in en uit moet komen. Kern van het verhaal: niet te ver de zee in, hoef je er ook niet weer uitgehaald worden. Meest fascinerend was zijn verhaal over de dieren in de zee. Geen kwallen ( stingers) maar haaien. De vier gevaarlijke soorten waren er. Ongeveer een maand geleden was de witte mensen haai er nog. En het maakt niet uit of je in diep of ondiep water zit, het beest komt je halen als hij dat wilt. Ze zwemmen zelfs de rivier op. Gelukkig lagen de zwembroeken nog in de auto!

Onze tocht vervolgd over de Pacific Highway naar Port Macquarie, waar we rond 2 uur 's middags aankwamen. Gauw even de supermarkt in en naar ons motel East Port. Zoals afgesproken hadden we een dagje rust dus we hebben heerlijk bij het zwembadje gelegen. Mooi motel, hartstikke schoon en dat voor 7 tientjes.
's Avonds de Ierse pub ingegaan en aan de praat geraakt met wat lokalen. Die vinden het interessant dat je uit Nederland komt en het contact is zo gelegd. Het was gezellig en we hebben ons prima vermaakt.

Vanmorgen (zondag) heerlijk ontbeten in Port Macquarie en vervolgens zijn we naar het Koala ziekenhuis gegaan. Ergens in een park verscholen en gerund door vrijwilligers. De Koala verliest zijn habitat aan de mens en komt dan te zitten op wegen en pleinen. Bij bosbranden loopt hij niet weg en worden ze gevonden met brandwonden. De dieren worden hier opgevangen en zo goed mogelijk hersteld om terug te keren in de natuur. Het zijn vertederende dieren.

Na de koala's zijn we de binnenlanden ingereden ( ik had al verteld dat de toeristische routes prachtig zijn en goed aangegeven) en op bezoek gegaan bij
Bago Vineyards in Wauchope. Een bijzondere rit omdat de laatste 10 kilometer over onverharde wegen gaan. Die wegen staan ook niet op de TomTom! Dus dwars door de bossen, langs meertjes alvorens we aankwamen op de wijngaard. Heerlijke proeverij gedaan ( uitgespuugd) een flesje gekocht en een glas gedronken. Zo horen wijnproeverijen te zijn, met uitzicht over de druivenranken in een vallei. Door alle schoonheid was ik op de terugweg vergeten dat ik links moet rijden. Gelukkig net op tijd hersteld. Was wel even schrikken!

Via de Pacific Highway zijn we verder gereden naar New Castle. Een mooie tocht van 240 kilometer en aan het einde van de middag zijn we aangekomen. Leuk motel weer voor weinig, de stad ingegaan en lekker gegeten bij een pizzeria. NewCastle is een oud stadje en de gebouwen van de 18e eeuw staan er nog allemaal. De havens werken nog en alles is hier gericht op scheepvaart. Prachtige boulevard waar we langs hebben geflaneerd, genietend van het lekkere weer en elkaar. Het leven is mooi.

Ons weekend zit er op. Nog een korte rit van 140 kilometer naar Sydney en dan woensdag naar Hong Kong. Ook deze stad stond hoog op de verlanglijst. Vandaag zijn we alweer 4 weken weg van Curacao. Nog 23 dagen en we landen(even) in Amsterdam. Maar eerst Hong Kong, het mysterieuze China, zwaaien naar de Noord Koreanen en naar Ferrari World in Abu Dhabi. Daar zien we Nick die even met Lyckele langskomt.

Tot ons volgend verhaal uit Azië. Een goede werkweek voor jullie, bon siman!

Bertil & Ingrid

• 02 Februari 2014 - 19:59

Elisa:

Wat een fantastische reis maken jullie toch, zullen we even ruilen jullie een weekje veenhuizen met z'n ups en downs? En dan gaan wij graag met jullie koffers een weekje aan de sjouw. De korte broekspijpen van herman in de broeken van Bertil nemen we graag voor lief