Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu

Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

07 Februari 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Hong Kong!

We zijn even off line geweest, maar we zijn in Hong Kong!
Wat eens stad! En wat een mensen op zo'n klein stukje grond.
Allemachtig! Als je denkt dat de Herestraat druk is op zaterdag.....

Woensdagmorgen zijn we vroeger opgestaan, zo rond half 6, en na een kort ontbijt waren we rond half 8 op de luchthaven van Sydney voor onze vlucht naar Seoul.
We zouden er ruim 10 uur over doen. We klagen wel eens over de KLM , maar Korean Air is ook niet alles hoor. In 10 uur hebben we twee maaltijdjes gehad en vervolgens was het uren stil. Geen hapjes en drankjes. Seoul was een drukke luchthaven ( we komen er weer terug) maar we hadden ruim twee uur overstap tijd om van Seoul naar Hong Kong te gaan. Das nog een keer 4 uur vliegen, maar wel in een A380. Twee verdiepingen boven elkaar en zo'n 700 mensen aan boord. Vliegtuig had vertraging, dus we landden om 23.30 uur op Hong Kong.
Hetzelfde liedje als altijd, kilometertje lopen, douane en immigratie ( we zijn in China) koffertjes halen en op zoek naar de geboekte limousine taxi. Al met al waren we rond half 2 in het hotel. Nog een wijntje gedronken en slapen. Om half 9 weer wakker. Een beetje brak, maar in Hong Kong!

Eerst maar even wat over de Chinezen en HongKongnezen. Het is een vervelend en onbeleefd volkje. Maar goed als je teveel ratten in een kleine ruimte zet, dan worden ze ook vervelend. Ze zijn vies, roggelen, gooien deuren in je gezicht dicht, wachten niet op hun beurt en stampen je zo voorbij op trappen, liften en in de metro. We weten nu ook dat er veel mensen in een metro kunnen. Wat een geweld om in de metro te stappen. Genoeg gezeurd over de Chinees.

Gisteren hebben we lopend onze weg gevonden door Causeway, het deel waar we slapen. Ja, wat moet je er van zeggen? Het is overvol, talloze lichtreclames en alleen maar winkels en winkelcentra. Gelukkig zitten we tegenover het Victoria park voor de nodige rust. Daar doen de oudere Chinees zijn of haar oefeningen zoals je wel eens op tv ziet. En tussen alle wolkenkrabbers in wonen de bewoners in hele hoge en kleine appartementen. En alle eettentjes. Overal en het wordt vers bereid. Er staan aquaria met vissen en krabben. Dooie ganzen, varkens van alles. Alleen insecten zoals in Thailand hebben we nog niet gezien. Soep met varkensbloed schijnt lekker te zijn. We proberen het maar niet. Er zal hier vast geen keuringsdienst van waren zijn.

We zijn lopend naar de haven geweest waarvandaan de ferry's vertrekken. We hebben diverse optredens gezien als afsluiting van het Chinees nieuwjaar. Mensen in drakenpakken met een hoop herrie. We hebben de plek bezocht waar de overdracht van Hong Kong heeft plaatsgevonden tussen Groot Brittannië en China. Er staat nog een monument. Verder Times Square bezocht, één van de mooiste winkelcentra. We waren nog wat brak en zijn s middags in hotel gebleven. Even een tukje gedaan. In het begin van de avond zijn we naar Temple Street nightmarket gegaan. Eén van de beroemdste markten van Hong Kong. Overal standjes met kleren, sierraden, eten, horloges, kleding en........ Dildo's. Een populair item hier. Het kan niet anders dan dat de gemiddelde Chinees een klein pikje heeft. Daarna zijn we naar het uitgaanscentrum van Hong Kong geweest. Lan Kwai Fong!
Als je in Hong Kong bent en je wilt gezellig eten of drinken? Daar moet je heen!
Midden in Central Hong Kong, allemaal barretjes en eettentjes! De expats zijn er, de upperclass van Hong Kong dus wij mensjes kijken! Geweldig leuk. Met de taxi terug naar het hotel en heerlijk geslapen.

Vandaag ( vrijdag) lekker ontbeten bij Cafe One en vervolgens onze hobby uitgevoerd. De hop on hop off bus. Met z'n tweeën door Hong Kong Island. Je wordt helemaal bijgepraat over de geschiedenis van het eiland. Na 150 jaar Brits eigendom ( tot 1997) is de invloed heel groot. Er wordt links gereden, veel straatnamen zijn Engels en de oude gebouwen zijn in Victoriaanse stijl. We hebben The Peak bezocht. Een tram die vanuit Central Hong Kong vertrekt en naar het hoogste punt boven Hong Kong brengt. Een tocht van 1,4 km. Steil! Echt steil.
Boven aangekomen heb je een prachtig uitzicht over Hong Kong en de baai. Er zijn allerlei winkeltjes en barretjes boven. Het is echt iets wat je moet hebben gedaan als je hier bent. De bustour brengt je naar het centrum. Naast de grote winkelketens vindt je hier de luxe merken. Prada, Louis Vuton, Gucci noem maar op. Maar je vindt ook de kleine straatjes met antiekwinkeltjes, tempels en heerlijk eten. Bestel iets en je weet niet wat je krijgt. Het is ons goed bevallen. We zoeken altijd naar straattentjes waar veel lokale mensen eten. We kunnen het menu niet lezen, maar het is wel goed. Een beetje kruiden en alles smaakt als oma's soep of kip.

Uiteindelijke waren we rond 5 uur weer terug en zijn we naar Ladies market gegaan. Ook weer zo'n markt met veel nep artikelen van de bekende merken. Mister, buy watch. Real Rolex. We zijn overstag gegaan met een t shirtje en wat souvenirs.. Weer honderdduizenden mensen op straat, overal eten en drinken en prachtige neon reclames. Hong Kong leeft echt. 24 uur per dag!

Voor morgen staat een bezoek aan Macau gepland. Macau was 500 jaar Portugees grondgebied en is in 1999 overgedragen aan de Chinezen. Het is een uurtje varen vanaf Hong Kong. Macau wordt het Las Vegas van Azië genoemd vanwege de vele casino's. We zijn benieuwd wat we daar tegen komen. Uiteraard zullen we hier weer over schrijven. Voor zondag staat een rustdag gepland, alvorens we maandag naar China vliegen. Chengdu staat op het programma.

We houden jullie op de hoogte. We kunnen ons niet voorstellen dat we over 19 dagen weer in Nederland zijn. Er staat nog zoveel op het programma.

Fijn weekend vanuit een koud Hong Kong!

Bertil & Ingrid

• 08 Februari 2014 - 22:58

Daphne:

OO wat leuk om zo mee te kunnen genieten!!!
    en nu de chineese muur?? veel plezier !!!!
    dikke knuffel, de dutch en de daf xxxx