Macao/Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu Macao/Hong Kong - Reisverslag uit Hong Kong, Hong Kong van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu

Macao/Hong Kong

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

09 Februari 2014 | Hong Kong, Hong Kong

Macau!

Zondagmorgen! De dag van Onze FC tegen Heerenveen en de dag na het goud van Sven Kramer. Dat kun je hier dus niet zien. Studio Sport is in verband met rechten geblokkeerd hier. Luisteren naar radio 1 kan wel.

Eerst nog maar even iets over de Hong Kongnees ter plekke.
Vandaag is het zondag. Het regent pijpenstelen hier. Maar goed je moet toch je hotel uit, want we hebben delen niet gezien van deze indrukwekkende stad.

We hebben vanmorgen lopend de stad verder onderzocht. En 3 miljoen bewoners van deze stad ook. Ze dragen allemaal een paraplu. Niets mis mee, behalve de gemiddelde Chinees is ruim een kop kleiner dan ons, dus het is constant een gevecht om paraplu's op oog hoogte te ontwijken. Waren we maar 2 meter groot zoals onze vriend Willem van Dalen. Dan kun je het nog beter overzien. We hebben hier ook een nieuw fenomeen ontdekt. Wij doen boodschappen met een tas. Hier hebben ze allemaal een grote koffer bij zich waar alles in gestopt wordt. Iedereen lijkt op reis , maar dat is niet zo.

Hong Kong is echt een fantastische stad en is een waar shopping paradijs. In de stad hebben ze diverse groene stroken gebouwd om speelruimte voor volwassenen en kinderen te creëren. Het is de moeite waard om deze plekken te bezoeken. Het is schoon en netjes en je ziet de inwoners ontspannen.

Gisteren hebben we Macau bezocht. Een reis met de veerboot van ongeveer een uur. Je vaart langs talloze eilanden ( Hong Kong is een verzameling van 268 eilanden) voordat je afmeert in Macau. De aankomst is prachtig. Van verre zie je de wolkenkrabbers, de enorm lange witte bruggen en het Formule 1 circuit.

Macau heeft 500 jaar onder Portugees bestuur gestaan. De Chinezen hebben dit gebied vreedzaam overgenomen in 1999. Het is dus net als Hong Kong een SAR; een speciale administratieve regio. Dat hebben ze slim bedacht de mannen uit Peking. Eigen munteenheid, lokalen spreken Portugees, eigen tax regels. Je ziet dat het Portugal is geweest, maar je ziet ook dat de Chinezen het hebben overgenomen. Schreeuwende lichtreclames en veel te veel mensen. We spraken een Engels/Zuid Afrikaans stel die er wonen. Het is erg druk met Chinezen die een dagje overkomen om hun geld uit te geven in de beroemde Las Vegas casino's. We hebben ze bezocht. De Wynn, MGM en de Venetian. De mannen en vrouwen schreeuwen hard aan de tafels en, echt waar, binnen 30 tellen verliezen en winnen ze €20.000. Want maximaal inzetten is hier normaal.

Maar goed, Macau. We zijn met een lokale bus de stad ingegaan en hebben ons laten afzetten in het centrum. Tempeltje bezocht, het blijft indrukwekkend hoe hier goden worden vereerd. Met veel respect betreden we deze plekken. Prachtige gebouwen midden tussen de overheersende nieuwbouw. Het centrum is traditioneel gebouwd. Overal nog de Portugese straatnamen. Inmiddels staan de gevels vol met schreeuwende Chinese teksten. De stad verder ingelopen en het oude Fort bezocht waarvandaan de Portugezen de stad verdedigden. Het was me een klim maar we hebben het gered. Prachtig uitzicht over Macau. We zagen gelijk de hele oude kleine woningen. Daar zouden wij niet kunnen verblijven. De armoede straalt er van af. Het is altijd een contradictie. De enorme rijkdom aan de linkerkant van de stad en de armoede aan de rechterkant. Een middenklasse lijkt er niet te zijn. We zijn door de arme gebieden gaan lopen. Allemaal kleine steegjes en waar je ook kijkt zijn huisjes gebouwd. Erg indrukwekkend. Uiteindelijk waren we wat verdwaald en hier wordt bijna geen Engels gesproken. Met Spaans kun je je een beetje redden. Gelukkig bracht een verdwaalde taxi uitkomst en werden we weer als toeristen naar het commerciële centrum gebracht. Veel juwelierszaken, veel goud en horloges.

Aan het einde van de middag weer naar de ferry terminale en terug naar Hong Kong. Douaneformaliteiten weer volbracht en met de taxi naar het hotel. Beetje erg moe van het lopen dus s avonds in de bar van het hotel gezeten met een paar vrachtvliegers van Martinair. Het werd nog gezellig en uiteindelijk lagen we om half 2 op bed.

Vandaag de laatste dag Hong Kong. Vanmiddag nog even met de metro naar Ladies market voor inkopen. Danielle heeft nog een boodschappenlijstje afgegeven:)

Morgenvroeg om 4.30 uur weer op en om 5 uur met de taxi naar de airport voor de ochtendvlucht naar Chengdu via Shanghai. In totaal, met overstap, zijn we 8 uur onderweg. Daarna Seoul! Alhoewel, het is erg koud in Seoul. En in Bangkok is het 30 graden. Onze zongebruinde huid is verdwenen als sneeuw voor de zon. Voorlopig naar Chengdu en de panda's. Daarna zien we wel. Dat is mooi van zo'n wereldreis. Overal zijn vliegvelden en hotels.

Dus morgen reizen en dinsdag de panda's. We houden jullie op de hoogte van onze avonturen. We hebben wat problemen om de foto's up te loaden. Die houden jullie van ons tegoed. Morgen slapen we in China.

Tot de volgende keer uit Chengdu

• 10 Februari 2014 - 20:58

Harm Luiting:

En het blijft leuk om het allemaal te lezen.