Seoul en Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu Seoul en Dubai - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu

Seoul en Dubai

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

19 Februari 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Laatste dag Seoul en onderweg naar Dubai!

Inmiddels zijn we in ons geliefde Dubai aangekomen. Het is de vijfde keer dat we er zijn en telkens verbazen we ons weer. Maar goed Dubai later, eerst onze laatste dag in Seoul.

Die dag had een zeer gezellige afloop. Onverwacht en dus erg leuk. 'S morgens na het ontbijt hebben we ons laten afzetten door de hotel bus bij metro station Honje. Seoul leeft 24 uur per dag en ook nu al rond 10 uur s morgens waren de straten overvol. De eettentjes stonden alweer langs de kant van de weg en de heerlijke geuren van het koken bedekte de hele straat. Wij de metro in. Dat was even zoeken, maar uiteindelijk vonden we de lijn die ons naar het Gyeongbokgung Paleis zou brengen. Even een tussendoor, In het kader van recyclen krijg je 500 Won terug als je het kaartje na afloop van de metro rit weer inlevert. Das handig en duurzaam. Ideetje voor Nederland? Alles is ook brandschoon hier.

Het paleis van de Goyonseong dynasty is enorm uitgestrekt, voor de ingang de traditionele aflossing van de wacht gezien. Mannen in prachtige kostuums ( zie foto's)
Het paleis is overigens niet origineel, de Japanners hebben het in de Tweede wereldoorlog afgebroken. Die lui hebben ook wat vernield de afgelopen eeuw. Het is in de negentiger jaren van de vorige eeuw weer in de oude stijl herbouwd. Het paleis geeft je een goede indruk van hoe er toen geleefd werd. De rol van de koning, de oudste zoon en de moeder / oudste schoondochter waren destijds heel belangrijk. ( we zullen onze oudste broers hierop aanspreken:)) dat blijkt ook uit de plaats in de diverse gebouwen die aan hun werden toebedeeld. Uiteraard waren er gebouwen waarin de goden werden vereerd. Op het terrein was ook het museum van Koreaanse cultuur. Dat hebben we ook bezocht en we zijn er achter dat het een zeer gecompliceerde samenleving is van hiërarchie en status. Dat blijkt ook wel dat men elkaar op verschillende manieren aanspreekt. Bij ons is het U of jij. Daar kom je in Korea niet mee weg. Daar zijn nog wel 4 andere aanspreekmogelijkheden beschikbaar.

Na het paleis zijn we ongeveer 5 kilometer gaan wandelen door downtown Seoul.
Langs de grote lanen, brede straten met daar tussen in diverse standbeelden van helden van Korea. Het valt ons op dat dit wel allemaal oorlogshelden zijn geweest.
Prachtige kleine zijstraatjes met kraampjes en winkeltjes. Teveel om allemaal te bezoeken. Uiteindelijk zijn we terecht gekomen bij de Namdaemun Markt, gericht op Koreanen. Dus heel veel kleren te koop, vooral militaire kleren en eet tentjes met rare insecten hapjes. Via Itaewon zijn we terug gegaan naar het Hotel. Itaewon is gericht op de Amerikanen. Dus veel Amerikaans voer en winkels. Dat komt omdat de grote Amerikaanse basis hier ligt.

In het hotel wilden we een kop koffie drinken in de lobby. En toen kwam de KLM binnen na de lange vlucht uit Amsterdam. En daar kwam gezagvoerder Jan Westland aan. Jan hadden we al enkele keren op Curacao ontmoet en daar was een mooie vriendschapsband ontstaan. Zonder dat we het wisten van elkaar waren we op dezelfde dag in hetzelfde hotel in Seoul. We hebben een gezellige avond gehad, heerlijk bijgesproken en zijn uiteindelijk rond 23 uur het bed in gerold.
Einde van de Azië rondreis en onderweg naar Dubai. De Emiraten als laatste stop voor Amsterdam.

Nu moeten jullie weten dat we ons ticket bij Skyteam hebben gekocht. Daar is KLM ook onderdeel van en dus goed voor de airmiles. Wij zouden met een andere skyteam airline, China Eastern Airlines, van Seoul naar Dubai vliegen. En dat is ook gebeurd.

Om half 6 s morgens onze wekker en om 6 uur de taxi naar de luchthaven Incheon voor de vlucht van Seoul naar Shanghai. Tja, we klagen weleens over de KLM. Niet meer doen weten wij nu. Wij waren de enige niet Aziaat aan boord. Chinezen hebben andere culturen en geven op een andere wijze invulling aan het begrip service. Zonder hulp en visum waren we in 3 minuten China binnen. Dat kan helemaal niet! Maar toch is het zo. En dan maar zoeken naar je terminal. Mensen spreken geen Engels. Bleek onze vlucht nog een tussenstop te maken in Kunming. Dus toen waren we ineens een binnenlandse vlucht. En bleek ons toestel ook bij die terminal te staan. Business class niet van een hoogstaand niveau, geen westers eten ( ook een uitdaging) Wat eet je toch allemaal? Zakjes met voedsel erbij die ruim over datum zijn. Maar goed, niet zeuren het hoort erbij. De vlucht zelf naar Kunming duurde lang. Ruim 3 uur voor 1700 kilometer. En ja hoor, omdat we van Kunming naar Dubai vlogen werd de vlucht van binnenlands naar international veranderd. Dus wij, alles mee, toestel uit, rennen, paspoortcontrole, nieuwe instapkaart, weer China binnen zonder visum en vervolgens weer langs douane, nieuwe uitreiskaart en de luchthaven weer binnen.
We begrepen er niets van. Stonden we midden in China zonder papieren. We hadden er zo uit kunnen lopen. Niet dat je dit wilt overigens. Het was koud en het sneeuwde.

Toen we weer op onze eigen stoel zaten moesten we nog 7,5 uur vliegen. We hebben één keer een beetje eten gehad. We denken dat het noedels met varkensvlees is geweest. Ogen dicht, kauwen en slikken. Weer de zakjes droogvoer, nu wel binnen de houdbaarheidsdatum. Verder niemand van de bemanning meer gezien en gelukkig veilig geland op Dubai.

Aankomst was erg druk en het duurde ruim een uur voordat we door de douane waren en onze koffers weer in het bezit hadden. Maar we zijn er. Dubai.
Lekker temperatuurtje. Alvast wijn gekocht in Seoul want hier kun je dat niet kopen.

Nog een week en we zijn weer thuis! Tot het volgende verhaal.

Bertil & Ingrid

• 19 Februari 2014 - 17:20

Wendy Vrieling:

leuk om jullie te kunnen volgen zo

• 20 Februari 2014 - 01:40

Daphne:

wat een leuke verhalen allemaal wat jullie niet al meemaken, nog vee plezier xxxxx de dutch en de daf.