Cairns, Great Barrier Reef en Rainforest - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu Cairns, Great Barrier Reef en Rainforest - Reisverslag uit Cairns, Australië van Ingrid Postema - WaarBenJij.nu

Cairns, Great Barrier Reef en Rainforest

Blijf op de hoogte en volg Ingrid

27 Januari 2014 | Australië, Cairns

Fantastisch!

Fantastisch! Beter kunnen we de laatste twee dagen niet omschrijven.
Wat moet je zeggen over een overweldigende schoonheid van de natuur; in het water en op het land? Wat is onze wereld mooi en we moeten er alles aan doen om dat te behouden. Dat is onze boodschap.

Zaterdagmorgen vroeg vertrokken we met de Seastar naar de "Reef" een tocht van ongeveer anderhalf uur. Prachtig weer, lekkere hapjes en drankjes en een rustige zee. We zouden twee "reefs" aandoen. Een eilandje zoals je alleen ziet in de folders en een reef dat ongeveer een meter onder water ligt. Aangekomen bij het eiland valt je mond open. Het bestaat dus echt. De kleine eilandjes , 50 meter lang en 20 meter breed, lichtgroen en lichtblauw water er omheen. Zeewater ongeveer 30 graden. Slechts een deel is toegankelijk voor de mens. De rest is een vogelbroedplaats.
Tja, woorden schieten te kort wat je onder water ziet. We hopen dat de foto's iets kunnen laten zien van wat we hebben gezien. Het is niet te beschrijven zo mooi. Talloze vissen in allerlei soorten en maten, van de nemo vis tot de barracuda. Prachtige snorkeltour gedaan. We hebben er geen woorden voor. Vervolgens zijn we verder gevaren naar Hastings, het reef onder water. Precies hetzelfde. Verschillende koralen in prachtige kleuren. Als laatste nog een boottochtje gemaakt met de glasbodem. Wat je op tv ziet, zie je dan in het echt. Ongelooflijk mooi. Enorme ervaring. In twee uur weer terug gevaren en uitgeput naar het hotel. 'S avonds nog wat gegeten en heerlijk geslapen. We gaan naar het regenwoud. Dat zal minder mooi zijn als de Great Barrier Reef is onze overtuiging. Wat hebben we ons vergist.
Voor meer foto's kunnen jullie naar de facebook pagina gaan van Seastar Cruises Cairns

Rainforest.
Zondagmorgen om 7 uur werden we opgehaald voor een rit van meer dan 100 km naar het Daintree woud. Een tropisch regenwoud dat al 280 miljoen jaar bestaat. De tocht voerde ons langs de prachtige kustweg naar Port Douglas, vanwaar we het tropisch regenwoud in zijn getrokken. We begonnen met een boottocht van een uur over de Daintree river op zoek naar krokodillen en andere monsters uit het regenwoud. Wat een prachtige wereld. Langs de mangroven, kraakhelder water en natuurlijk een krokodil. De foto's zullen wel voor zich spreken. Na de boottocht hebben we onze weg vervolgd naar onze lunchplaats. Daar heerlijke BBQ gehad en kangaroos gevoerd!!
Na de lunch op weg naar Cape Tripulation. Mooie wandeling gemaakt dwars door het woud. Uitleg gekregen over bomen en planten die soms honderden jaren oud zijn. Waarom planten en bomen groeien op een bepaalde wijze. Hoe ze zich beschermen en wat ze daarvoor doen. Mooi! De geluiden onderweg. De overweldigende stilte. De schoonheid van flora en fauna. Dit is zo mogelijk nog mooier dan de onderwater wereld. Helaas niet gevonden onderweg de Casuari vogel. Deze wordt met uitsterven bedreigd. Hij lijkt op een struisvogel en komt alleen nog hier voor.
Bij een riviertje kon er nog gezwommen worden in ijskoud bergwater. daar een fruitproeverij gehad met een "traditionele" thee.
De dag eindigde bij een plek waar het regenwoud en het strand samenkomen. Het is niet te omschrijven hoe mooi. Dit gebied ligt er al honderden miljoenen jaren. Onaangetast. Laten we dat zo houden voor de volgende generaties.

We schrijven dit op maandagmiddag op het terras van ons hotel. De was is gedaan. Huurauto geboekt. Het "gewone" leven gaat ook door. Morgen vertrekken we naar Brisbane. Een vlucht van twee uur. Vanuit Brisbane gaan we de "coastal route" doen naar Sydney. Een tocht van 900 km. We zijn al aan het voorbereiden waar we heen gaan. Maar of het dit weekend gaat overtreffen?

Deze excursies waren echt fantastisch en als je in de gelegenheid bent moet je dit zeker doen. Als mensheid stellen we niets voor vergeleken bij de overweldigende pracht van de natuur. We zijn alle twee erg blij dat we dit hebben mogen zien. We begrijpen nu dat mensen vechten voor het behoud van dit ongerept natuurgebied.

Het is fantastisch!

Tot ons volgend verhaal vanuit Australie.

Bertil & Ingrid

• 27 Januari 2014 - 14:13

Martijn:

Alsof je in een aquarium zwemt, ziet er heel vet uit!

• 27 Januari 2014 - 19:06

Harm Luiting:

Ohh, ik ben gek op al die beestjes. Leuk hoor.

• 28 Januari 2014 - 09:05

Niki:

Tjee zeg, prachtige foto's, wat n belevenis is dat geweest :) xxx